Alles over betalingen bij Energiek

Vrouw roert in een kookpot met kruiden om zich heen, symbool voor bewust energiegebruik in huis.

Betaalmogelijkheden: hoe facturen betalen

Bij Energiek betaal je standaard je energierekeningen via automatische incasso. Hier geef je toestemming voor bij het klant worden. Automatische incasso is de makkelijkste manier van betalen: wij schrijven het bedrag automatisch af van je bankrekening. Jij hoeft niets te doen. Dus geen zorgen en geen extra kosten.

Liever niet via incasso betalen? Laat het ons dan weten en we passen je betaalvoorkeur aan. Je kiest er dan voor het bedrag zelf over te maken. De e-mail die je ontvangt met je factuur heeft een iDEAL betaallink om het simpel te houden.

Verkies je een handmatige overschrijving? Vermeld dan altijd je factuurnummer voor een snelle verwerking. Betaal binnen 7 dagen na ontvangst om herinneringen te vermijden.

Betaalherinnering ontvangen? We helpen je

Lukt een automatische incasso niet? Of ben je zelf vergeten om je energiefactuur op tijd te betalen? Dan krijg je een betalingsherinnering met een iDEAL betaallink om handmatig te betalen. Je hebt opnieuw 7 dagen na ontvangst de tijd om de betaling te voldoen.

Het kan gebeuren dat je tijdelijk krap bij kas zit en even niet kunt betalen. Belangrijk: neem direct contact op. Hoe eerder we het weten, hoe meer we kunnen doen. We denken graag met je mee. Mogelijke opties bij tijdelijke betalingsproblemen zijn bijvoorbeeld een betalingsregeling (een afbetalingsplan) of een kort uitstel van betaling.

Een eerlijk termijnbedrag bij elk type energiecontract.
Man leest de slimme meter af om het stroomverbruik correct door te geven.

Hulp inschakelen bij geldproblemen

Kom je er niet uit? Wij denken mee. Daarnaast zijn er organisaties die je kunnen helpen, zoals Geldfit of schuldhulpverlening via je gemeente. Wacht niet te lang: hoe eerder je hulp zoekt, hoe beter.

Wij kunnen je ook ondersteunen bij schuldhulp. Zo zijn we wettelijk verplicht om bij een ernstige betalingsachterstand jouw gemeente te informeren. De gemeente kan dan contact met je opnemen om hulp aan te bieden. Wil je niet dat we dit doen, dan kun je dat bij ons aangeven. We respecteren je keuze.

Heb je al schuldhulpverlening lopen of heb je andere bijzondere omstandigheden? Laat het ons weten!

Wat als ik niet betaal?

We hopen dat het niet zo ver komt, maar als facturen blijven openstaan, starten we een incassotraject. Dat gaat als volgt:

  1. Herinneringen: via e-mail en sms geven we je de kans om tijdig te betalen. We proberen je ook te bellen.
  2. Aanmaning: de derde herinnering krijg je via e-mail en brief. Het is gelijk een aanmaning, een last call, om te betalen.
  3. Minnelijke incasso: vanaf nu gaan er kosten in rekening worden gebracht. We doen een buitengerechtelijke incasso en doen er alles aan om met je in contact te komen en de betaling te voldoen.
  4. Gerechtelijke incasso: we dragen je dossier over naar een deurwaarder die via de rechtbank probeert je betaling te innen.
  5. Contractbeëindiging (leveringsstop): we stoppen je contract bij Energiek. Je krijgt geen stroom en gas meer van ons.

Zoals je ziet, van onze kant zullen we je tijdig informeren en meerdere kansen geven. Ons advies aan jou: wacht niet af, maar kom in actie bij betaalproblemen om extra kosten en ellende te voorkomen.

Jongeman laadt zijn telefoon op en zit langs een kast vol kabels en opladers. Goedkope energie verbruiken is nog nooit zo leuk geweest.

Veelgestelde vragen

Eerlijk antwoord op alles wat jij je afvraagt.

Stuur ons een appje

Problemen met betalen? Samen vinden we een oplossing

Stuur ons een WhatsApp