Declaratie van zorgkosten

Rekening zorgaanbieder declareren
Heb je een Energiek zorgverzekering en maak je gebruik van zorg? In de meeste gevallen verrekenen wij de zorgkosten direct met jouw zorgaanbieder. Daar merk je verder niets van. Het kan gebeuren dat jouw zorgaanbieder de rekening niet naar ons stuurt, maar dat jij zelf de rekening ontvangt. Je kunt dan de rekening van je zorgaanbieder bij ons declareren. Een declaratie indienen is mogelijk via internet of per post. Controleer van te voren wel even of de volgende gegevens op de rekening staan:

 

  • Naam, adres, woonplaats en beroep zorgaanbieder
  • Datum van de nota
  • Datum waarop de zorg heeft plaatsgevonden
  • Korte beschrijving van de zorg
  • Kosten van de zorg
  • Naam verzekerde
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum verzekerde
  • Evt. inschrijfnummer

LET OP: er gelden andere voorwaarden voor een declaratie van een buitenlandse rekening. Lees hier meer over op de pagina Declareren buitenlandse nota.

Online declareren via Mijn Energiek

Via Mijn Energiek kun je heel eenvoudig online een declaratie indienen. Maak een duidelijke foto of scan van de rekening en upload het bestand naar Mijn Energiek. Nadat wij jouw declaratie hebben ontvangen, krijg je in principe binnen tien werkdagen een vergoeding van de kosten. De status van jouw ingediende rekeningen volg je ook via Mijn Energiek.

 

Mijn Energiek

 

Let op: bewaar je originele rekening tenminste twee jaar voor controle. Wij mogen de originele rekening in die periode opvragen. Ontvangen wij de originele rekening dan niet, dan vervalt alsnog het recht op vergoeding van die rekening. Je leest hierover meer in onze verzekeringsvoorwaarden.

Declareren met je smartphone

Met de Energiek declaratie-app kun je heel eenvoudig een declaratie indienen met je smartphone. Vul een paar gegevens in, maak een foto van de nota en verstuur de declaratie met één druk op de knop. Vrijwel altijd betalen wij binnen vijf werkdagen uit.

Declareren per post

Stuur je liever je declaratie per post? Stuur ons dan de originele rekening van je zorgaanbieder. Nadat wij jouw originele rekening hebben ontvangen, ontvang je in principe binnen tien werkdagen een vergoeding van de kosten. Stuur de originele rekening naar:

Energiek
Afdeling Declaratie
Antwoordnummer 30
7400 VB Deventer

Een postzegel is niet nodig.

Soms is een declaratieformulier nodig

In onderstaande gevallen hebben wij naast de originele rekening, ook een volledig ingevuld declaratieformulier nodig:

Aandachtspunten voor declaraties

  • Stuur de rekening binnen twaalf maanden na afloop van het jaar naar ons toe.
  • Maak een kopie van de originele rekening (en bij een ongeval ook van het declaratieformulier) voor je eigen administratie.
  • Aanmaningen, betalingsherinneringen en kopieën van rekeningen nemen wij niet in behandeling.

Heb je nog vragen?

Voor meer informatie over declareren of een ingediende declaratie bel je met onze klantenservice via (0570) 687 077. Wij helpen je graag verder. Je kunt ons op werkdagen bereiken van 08.00 tot 19.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur. Of stuur ons je vraag via het online contactformulier.

 

Meer over declareren vind je ook bij onze veelgestelde vragen over declaraties.